log-eltric-f_u_undertext

Batterier i alla former

  

 

 

   

 

Billiga batterier tål inte kyla

 

Det är stora skillnader mellan vanliga batterier för bilar. Långt ifrån alla klarar till exempel att starta bilen en kall vintermorgon. Det visar ett laboratorietest av bilbatterier.

 

Se Testrusultatet... 

Du behöver Acrobat Reader för att läsa detta. Hämta 

 

                                                                                     

Ett bra batteri är avgörande för att bilen ska starta. Under senare år har det kommit en rad batterier av lågprismodell. DN lät Testfakta ta sig an tretton vanliga bilbatterier. Testet omfattar bland annat följande moment:

·  Kapacitet vid en temperatur på plus 25 grader respektive minus 20 grader.

·  Uthållighet i stark kyla.

·  Återladdning i kyla.

- Testet visar att det är ganska stor skillnad mellan de sämsta och bästa batterierna, säger civilingenjör Joakim Lindeblom vid Sveriges Provnings- och forskningsinstitut, SP, som ansvarat för testet.

Klarar de sämre batterierna att starta en bil vid minus 20 grader?

- Jag tror att det skulle vara väldigt svårt. De har inte den effekt som krävs, säger Joakim Lindeblom.

Ett av testavsnitten gällde batteriets effekt vid en temperatur på plus 25 grader. Efter att ha belastats i 60 sekunder hade det klart dyraste batteriet i testet, Dekas, mest effekt kvar.

På andra plats hamnade ett av batterierna från Nordström och på tredje plats ett från Global.

Lägst effekt kvar hade testets billigaste batteri, Fiamm, som säljs av Rusta. För att undersöka hur batterierna fungerar under betydligt tuffare förhållanden testades batteriernas effekt vid en temperatur på minus 20 grader.

Efter att ha belastats i 60 sekunder klarar inte fem av batterierna att leverera tillräcklig kraft för att starta bilen. Efter två minuter är det enbart ett av batterierna som når upp till den kritiska gränsen: Varta. Enligt testet är det dock ingen större skillnad när det gäller batteriernas förmåga att återladda.

Testet utfördes med nya och fulladdade batterier. I normal drift är dock ett bilbatteri ofta bara laddat till cirka sjuttio procent vilket innebär att flera av de undersökta batterierna i verkligheten förmodligen skulle ha betydligt svårare än vad testet visar att klara upprepade startförsök vid minus 20 eller lägre temperatur.

- Det finns i dag ganska många batterier till ganska låga priser, men du får ungefär vad du betalar för, säger Morgan Isacsson som är provningsingenjör vid Svensk Bilprovnings forsknings- och utbildningsavdelning.

- Skulle jag bo eller vistas mycket i ett område där det är kallt skulle jag satsa på ett kvalitetsbatteri. Men det räcker inte. Det är också viktigt att exempelvis bilens generator är bra för att bilen ska starta.

 

Mikael Bergling/Testfakta

 

Copyright 2008 Eltric AB.